Napisz do nas

  Przeczytaj!

Most kolejowy w Bytowie. Historia, architektura i tajemnice XIX-wiecznej budowli

Zabytkowy most

Spis treści

Bytów, miasto o bogatej historii, skrywa w sobie wiele unikalnych miejsc, które przyciągają turystów z całego świata. Jednym z nich jest most kolejowy, który jest nie tylko symbolem miasta, ale także cennym zabytkiem architektury XIX wieku. W tym artykule przyjrzymy się bliżej historii tego niezwykłego obiektu i odkryjemy, jak wpłynął na rozwój gospodarczy Bytowa.

Historia mostu kolejowego w Bytowie

Most kolejowy w Bytowie został zbudowany w 1884 roku, kiedy to Bytów należał do Prus. Budowa mostu była częścią planu ożywienia gospodarki Kaszub przez pruski parlament, który wydał ustawę umożliwiającą budowę pierwszego odcinka kolei przecinającej tę część Pomorza. Most, wzorowany na rzymskich akweduktach, zbudowany został nad rzeką Borują i stanowił kluczowy element tej linii kolejowej.

Mimo że most miał być elementem linii kolejowej biegnącej od Bytowa do Miastka, podobno nigdy nie przejechał po nim pociąg. Legenda mówi o tragicznej śmierci włoskiego robotnika podczas budowy, co miało przynieść klątwę na most. Jednak niedawno odkryte źródła świadczą o tym, że przez 30 lat most spełniał swoją funkcję. W 1909 roku postanowiono jednak przebudować infrastrukturę kolejową w Bytowie i przesunięto tory na sztuczny nasyp, 150 m dalej. Zbudowano też nowy dworzec. Co ciekawe, w okresie międzywojennym, most bytowski pojawiał się na zastępczej walucie Bytowa, o nominale 2 marki.

Architektura mostu

Most kolejowy w Bytowie to prawdziwe dzieło sztuki. Jego filary, wzorowane na rzymskich mostach, są szersze u nasady i stopniowo zwężają się ku górze, nadając całej konstrukcji stabilność i jednocześnie wrażenie smukłości oraz lekkości. Na filarach mostu widnieją płaskorzeźby z piaskowca, przedstawiające herby Rzeszy, Prus, Pomorza, Bytowa i niemieckich kolei. Ciekawostką jest to, że w okresie międzywojennym, most widniał na pieniądzach zastępczych Bytowa, o nominale 2 marki.

Most kolejowy w Bytowie a rozwój miasta

Budowa mostu kolejowego w Bytowie miała znaczący wpływ na rozwój miasta. Dzięki niemu Bytów stał się pierwszym miastem na Kaszubach, które otrzymało połączenie kolejowe. To połączenie kolejowe realizowało zarówno cele gospodarcze jak i te o charakterze komunikacyjnym.

Legenda mostu kolejowego

Z budową mostu wiąże się pewna legenda. Podczas realizacji projektu jeden z inżynierów uległ tragicznemu wypadkowi, na skutek którego zmarł. Jego śmierć miała rzucić klątwę na bytowski most. Według legendy po moście wnoszonym w pocie czoła nie miał przejechać żaden pociąg, a sam most miał być bezużyteczny. Bytowskie zabytki pełne są ciekawych legend. Jednym z takich obiektów jest nawiedzony zamek w Bytowie.

Podsumowanie

  • Most kolejowy w Bytowie to cenny zabytek architektury XIX wieku.
  • Budowa mostu miała kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego Bytowa.
  • Architektura mostu, wzorowana na rzymskich akweduktach, jest unikalna i przyciąga wielu turystów.
  • Z budową mostu wiąże się legenda o tragicznym wypadku jednego z inżynierów.
  • Most kolejowy w Bytowie to miejsce, które łączy historię z teraźniejszością, oferując zwiedzającym nie tylko piękne widoki, ale także ciekawe historie i legendy.

Powiązane artykuły